Lions Førerhundskole besøkte Fet Lions Club

Publisert av Dag Thomassen den 18.12.20. Oppdatert 18.12.20.

Det stilles svært strenge krav til hunder som skal opplæres til førerhunder. De må være tillitsfulle og menneskevennlige, glade i barn i alle aldre, nervesterke og trygge, vennlige overfor andre hunder, sikre ved skudd og skarpe lyder. Opplæringen av en førerhund varer i ca. et halvt år. Når hunden er ferdig opplært, må trener og hund gjennom en godkjenningsprøve. Deretter følger det 5 dagers trening på brukerens hjemsted. Vi fikk også en interessant historie fra en bruker (Knut fra Båstad) som hadde vært blind i 10 år. Han fikk førerhund fra Lions førerhundskole, og har nå hund nummer to. Bidragene fra Lions til førerhundskolen betyr mye for å holde en høy kvalitet på førerhundene, noe som ble understreket av brukeren fra Båstad.

Senere i møtet bevilget klubben 10000 kroner til Lions Førerhundskole.